15/05/14

Remate do club de lectura de 2º da ESO



     Xa que ler e escribir son unha parella que, a cotío, vai collidiña da man, este ano, nas xuntanzas do club de lectura de segundo da ESO, decidimos traballar sobre o relato curto, co propósito de redactar algún conto.

     Seleccionamos, para falar deles, contos de libros, xéneros e tons ben variados entre si, xa que na variedade está o gusto. Transitamos desde a narrativa poética contida en Ai, Filomena, Filomena e outros contos, de Miquel Obiols, pasando polo xénero de terror ou un clásico como Roald Dahl, ata as historias que se condensan n’O Rei Oso Branco e outros contos marabillosos, de Tim Bowley.

     Os contos iniciais caracterizáronse polo seu fondo lirismo, do que non estiveron exentas as pinceladas críticas. Ademais, ler converteuse nun gozo visual, grazas ás ilustracións que acompañaron a música das palabras en contos como “A Terra está na Lúa” ou “A mesa encantada”, editados por Kalandraka.

     Non obstante, o xénero estelar para os rapaces e rapazas que conformaron o club foi o relato de terror. Lemos un clásico –Edgar Allan Poe-. Dedicámoslle un tempo ao comentario d’ “O pozo e o péndulo”, entre outras historias. Prestamos atención a ese comezo alucinatorio da narración, aos efectos de despersonalización que calquera forma de tortura provoca nos seres humanos e á resistencia do prisioneiro protagonista…. Houbo outro libro cuxas historias resultaron un éxito –Cuentos de terror de los objetos malditos, de Chris Priestley-. Baixo o marco do rapaz que demanda insistentemente un novo conto de medo ao seu tío, asistimos á dimensión dos obxectos que son e non son a un tempo, das vellas bonecas de porcelana de expresión fixa e ameazante ou das voces demoníacas que, en ocasións, se instalan na conciencia e no corazón dos seres humanos. Historias como “La No-Puerta”, “El demonio del banco”, “El marco dorado”… dan fe de todo isto.

     Xa que os gustos da coordinadora do club tamén contan, para min, Roald Dahl –e de seguro que non digo nada novo nin original- é un gran mestre neste xénero. Os comezos in media res, a mestría na alternancia áxil de narración, descrición e díálogo, os finais cortantes e irónicos –coma o gume dunha navalla-, o peso das inferencias en contos como “La subida al cielo”… constitúense en leccións para unha arquitectura do relato curto. Con “Katina” adentrámonos no nome dunha “nena da guerra”, marcada pola orfandade existencial e un heroísmo suicida que condensa en si o espírito de rebelión dos pobos asoballados –neste caso, a Grecia invadida polos nazis na Segunda Guerra Mundial-. Con “O gran gramatizador automático”, entramos nun debate apaixonante: para que se crea ou escribe? Para satisfacer o mercado, lograr éxito monetario ou social ou porque se han seguir os ditados do propio corazón e da conciencia? Roald Dahl lémbranos que, tantas veces, os persoais propósitos do creador comportan exclusión social e mesmo fame… que a mensaxe non pode ser máis actual nun mundo coma este que nos toca vivir. Se teño que escoller unha historia construída sobre o peso das inferencias, esa sería “La subida al cielo”. Nela, Roald Dahl aborda, con gran intelixencia e sutileza, o tema do maltrato de xénero, da violencia encuberta e silandeira que, ás veces, non se exerce de modo aberto, senón nos pequenos xestos, a través do ton, en situacións difíciles de probar máis aló do ámbito do dous; quizais unha das formas máis terribles de violencia!

     Outras historias, como “Barbazul”, inscrita n’O Rei Oso Branco e outros contos marabillosos, permitíronnos falar dos “cuartos obscuros” das persoas maltratadoras, en contraste co seu “brillante e solícito ser social, público”.

     En resumo, os contos, os relatos breves son sempre leccións de vida; nas súas recurrencias aportan seguridade aos nenos, que nos piden, insistentemente, que llelos contemos da mesma maneira. Coma nun mundo no que a xustiza sexa posible, o conto aporta a certeza de que o ben e a bondade serán recompensados, de que aquilo que non entendemos porque nos sobrepasa nun momento determinado será un parto benéfico nun futuro non moi lonxano, cando encaixemos o que  ocorre e atisbemos o seu porqué.

     Narrar é sempre aprazar a morte –coma nos contos d’As mil e unha noites-, gañar terreo fronte aos perigos, confabular a desgraza. Neste sentido, “Pés de Pluma”, ese personaxe iroqués, orfo, invisible para o tío que o cría, torpe…cosegue enganar o puma que ameaza con devoralo grazas ás súas dotes como contacontos, xa que as palabras serven parar algo, aínda que esteamos nun mundo que as devalúa, as deturpa tan a cotío e  de xeito tan degradante. Pola nosa parte, nos clubs de lectura, aínda acreditamos na bondade, a lucidez e a forza dos relatos polas verdades que nos dispensan, a compañía que nos aportan, por tantas cousas…

Ningún comentario: